Sågmon

Sågmon

torsdag 30 april 2015

Valborg och klassiker

Sista april. Gubben jobbade och jag hade lovat att göra en god middag till kvällen. Hade inventerat frysen och insåg att vi har många älgstekar. Jag drog en chansning på att lergrytan kunde förvandla en djupfryst älgstek till en kulinarisk upplevelse. Jag chansade rätt!

 Lade gryta i blöt i en halvtimme och sedan fyllde jag på med morot, kålrot, enbär, lagerblad, hönsbuljong, grönsaksbujong, champinjoner, torkad skogssvamp och en skvätt alkoholfritt rödvin som jag hade kvar i en flaska. Spädde med lite vatten och skjuts in i ugnen. Genom att lägga till allt detta så skulle jag få en bra såsbas av skyn i grytan när steken var klar.
 Steken fick gå i två timmar och sen stoppade jag in en termometer och hade ställt den på 72 grader, vilket var lite för mycket. Hade nog kunnat avbryta vid 65.
 Silade av resterna i grytan så att jag fick behålla den goda skyn. Spädde med grädde och redde med philadelphiaost för att skippa kolhydraterna i mjölet.

Till detta så gjorde jag en Rättikagratäng. På samma sätt som jag gör en potatisgratäng.
 Skivade rättikan i tunna skivor och förkokade dessa i lättsaltat vatten i ca 5 minuter.
Varvade rättika, gul hackad lök, riven ost, salt, peppar och grädde.
 Kom sedan på att jag skulle ha vispat ihop grädde och crème fraÎche för en krämigare konsistens då rättikan inte innehåller någon stärkelse som binder vätskan i vanlig potatisgratäng. Men jag smetade på crème fraÎche ovanpå gratängen i sista sekund och körde denna på 175 grader i ca 40 min.

Givetvis blev det chokladcreme med hallon till kaffet efter middagen!

Herregud vad gott detta blev!
Detta kommer jag absolut att göra om. Hoppas bara att jag kan få tag på rättika på lokala affären. Inte så vanlig produkt i grönsaksdisken på mindre butiker.
Nåväl, ta en titt på bilderna och dregla!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar